Relacja z konferencji o promocji Żuław

Ten wpis jest trochę niepoprawny politycznie, ale blogi mają to do siebie, że zawierają subiektywne przemyślenia autora.
Dnia 20.11.13, w Nowym Dworze Gdańskim, odbyła się konferencja „Jak skutecznie promować Żuławy?” – konferencja kończąca kilkuletnią, ale mało widoczną, kampanię promocyjną Żuław. Zaznaczę, że do projektu przystąpiło tylko 6 żuławskich gmin, więc mimo iż kampania teoretycznie, w nazwie, promowała całe Żuławy, faktycznie robiła to tylko w ramach tych konkretnych 6 gmin.

kpz _____________________________________________________________

O co chodziło w kampanii promocyjnej Żuław?
Informacja oficjalna:

„Kampania Promocyjna Żuław to kompleksowy projekt partnerski o zasięgu ponadlokalnym, którego celem było wzmocnienie potencjału turystycznego Żuław. Partnerami projektu było 6 gmin żuławskich (Nowy Dwór Gdański – partner wiodący, Nowy Staw, Cedry Wielkie, Suchy Dąb, Stare Pole, Stegna) z 3 powiatów (nowodworskiego, gdańskiego i malborskiego). Przedsięwzięcie dotyczyło działań promujących Żuławy jako produkt turystyczny, zbadania
i wykreowania marki Żuławy
, budowy i integracji systemu informacji turystycznej, organizacji medialnej kampanii reklamowej oraz udziału    w targach turystycznych.
Całkowita wartość realizacji Projektu wyniosła 1 564 546,10 zł, a poziom dofinansowania
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ustalono na poziomie 75% kosztów kwalifikowalnych w projekcie.
W ramach Projektu zrealizowane zostały działania polegające na: analizie i badaniach marketingowych produktów turystycznych Żuław, robotach budowlano- montażowych (utworzenie   2 Punktów Informacji Turystycznej oraz wykonanie i montaż elementów turystycznej wizualizacji Żuław),  zakupie ruchomych środków trwałych (namioty wystawiennicze, sceny), budowie i integracji systemu informacji turystycznej (m.in. opracowanie i publikacja map z atrakcjami turystycznymi, zakup gadżetów tematycznych, zakup strojów żuławskich, opracowanie wydawnictwa o Żuławach w formie albumu tematycznego, folderu
i przewodnika turystycznego, opracowanie wspólnej strony internetowej, organizacji medialnej kampanii reklamowej Żuław (produkcja filmu promocyjnego  oraz opracowanie i emisja telewizyjnego  spotu reklamowego), udziale w targach turystycznych.
Zrealizowane w ramach Projektu działania przyczyniły się do realizacji celu projektu oraz osiągnięcia założonych w Projekcie wskaźników. Wykreowany został nowy, pozytywny wizerunek Żuław jako miejsca atrakcyjnego turystycznie i rekreacyjnie. Zwiększyła się także konkurencyjność turystyczna regionu, co przyczyniło się do wzmocnienia pozycji Żuław
na turystycznej mapie Polski
.”
źródło: www.miastonowydwor.pl

Fot. Joanna Włodarska

O czym faktycznie mówiono?
Jako pierwszy wystąpił, przebrany w tzw „strój żuławski, burmistrz Nowego Dworu Gdańskiego, Jacek Michalski. Przywitał przybyłych gości i przedstawił, w wielkim skrócie, zarys kończącej się kampanii promocyjnej Żuław.
Nie podobało mi się, gdy burmistrz powiedział, że ten projekt miał masę błędów (tak, miał, to prawda), ale został stworzony przed jego kadencją i gdyby on się tego podjął to by wyglądało inaczej – to takie typowo polityczne … Na co zresztą już na konferencji zwrócono uwagę.
Zamiast wykorzystać już opłacone narzędzia (patrzcie ta nieszczęsna strona internetowa, której niewykorzystanego potencjału nie mogę przeboleć do tej chwili), lepiej poczekać aż projekt się skończy i cieszyć się, że już jest praktycznie za nami. Szkoda.

Fot. Joanna Włodarska

Fot. Joanna Włodarska

Drugim prelegentem był Pan Sławomir Lucewicz
(z Departamentu Turystyki i Promocji Urzędu Marszałkowskiego woj. Pomorskiego). Ta część konferencji była bez wątpienia najciekawszą, gdyż dało się odczuć,
że Panu Lucewiczowi Żuławy nie są obojętne i ma względem nich konkretne plany – zdaje sobie sprawę,
że marginalizowanie Żuław (ale także Powiśla czy Kociewia) jest błędnym podejściem i zależy mu by Żuławy były   postrzegane jako integralna część regionu. W swym wystąpieniu Pan Lucewicz przedstawił wstępne plany,
w których uwzględnił także Żuławy – na co słuchacze zareagowali praktycznie jednomyślnie, kierując do prelegenta jedno, ale jakże często powtarzane zdanie „trzymamy Pana za słowo” :).

Trzecim i ostatnim prelegentem był konsultant turystyczny, Pan Jacek Zdrojewski z firmy TREK, który przedstawił zagadnienie produktu turystycznego, zmienności rynku oraz zaprezentował różne przykłady promocji miejsc. Temat momentami dość mocno oderwany od Żuław – tylko niektóre fragmenty w pewnym stopniu wiązały się z naszym regionem.

Kto przybył na konferencję?
Na sali chyba najwięcej było urzędników – głównie z gmin, które brały udział tej kampanii promocyjnej, jednak znaleźli się także przedstawiciele samorządów z terenów nieobjętych omawianymi działaniami.
Do ŻPH przybyły także stowarzyszenia, w tym oczywiście Stowarzyszenie „Kochamy Żuławy”, które jest w trakcie rejestracji. Ogólnie przybyło bardzo wiele znanych i miłych twarzy.

Czy po wszystkim dyskutowano?
Bardzo interesująca była oczywiście dyskusja po konferencji. Wiadomo, że przedstawiciele samorządów są bardzo powściągliwi w wygłaszanej publicznie opinii i raczej mówią piękne, ale często bezpieczne frazesy. Tak też było i tutaj w większości przypadków.
Natomiast pozostali goście już tak nie przebierali w słowach, prezentując różne postawy czy to względem konkretnego wystąpienia czy też względem konferencji czy kampanii promocyjnej regionu. Widać, że temat promocji regionu nie jest ludziom obojętny – i to bardzo dobrze :).

1461347_392195557549699_192804788_n

Zaproszenie na konferencję

Czego zabrakło?
Sama konferencja, moim zdaniem, była średnio udana. Jechałam na nią po to by faktycznie poznać odpowiedź na pytanie zawarte w tytule konferencji: „Jak skutecznie promować Żuławy?”. Patrząc z perspektywy czasu, analizując wypowiedzi prelegentów, odpowiedzi takiej nam nie przedstawiono. Zamiast tego, powiedziano nam, że to co do tej pory zrobiono, nie było udane. Ale też, ze strony żuławskiej, nie było zapowiedzi chęci podjęcia kolejnych, konkretnych działań w tym temacie.
Cieszy mnie jednak, że pojawiło się światełko w tunelu,
w postaci Pana Sławomira Lucewicza. Mam nadzieję,
że omawiana konferencja będzie zaczątkiem poważniejszych działań w temacie promocji Żuław. Liczę, że mimo wszystko organizowane będą kolejne, ale już bardziej udane konferencje o podobnej tematyce.

Advertisements

4 thoughts on “Relacja z konferencji o promocji Żuław

    • No faktycznie nie było to zbyt udane stwierdzenie ze strony burmistrza. Przykro mi się zrobiło, bo przecież takie kampanie na Żuławach to nie dzieją się każdego dnia. Jak już ktoś podjął wcześniej takie działania, to nawet jeśli nie jest się przekonanym do ich celowości, a i tak są już opłacone, to należałoby z tego wycisnąć jak najwięcej i naprowadzić na dobre tory.

      Tylko proszę tego nie odbierać jako ogólną krytykę, bo nie wiem jak burmistrz działa na innych polach – nie mi to oceniać. Jedynie opisuję to konkretne wystąpienie.

  1. działania na rzecz Żuław właściwie istnieją wyłącznie na papierze. Najwięcej robią tzw. lokalne grupy działania. Niestety cała para leci na Kaszuby. I pieniądze. Ale – siłą Kaszub jest to, że tam ludność ma poczucie własności miejsca i ciągłości historii a także tzw. siłę przebicia. Na Żuławach niestety wciąż tego nie ma. To – w odniesieniu do tzw. administratorów terenowych – bo co do tzw. potencjału ludzkiego, to zaczyna nieźle działać! Przykładem zupełnie głupiej pseudo-promocji a także doskonałego wyrzucenia pieniędzy w błoto – był ten absolutnie idiotyczny pomysł z tzw. strojem żuławskim. NIE było niczego takiego, jak strój żuławski. I każdy przeciętnie wykształcony człowiek, posiadający umiejętność czytania i pisania, może sobie to sprawdzić w dokumentach i nawet pamiętnikach ludzi stąd… Wystarczy chcieć i wystarczy przestać patrzeć na Wysoczyznę, a spojrzeć na Depresję oczami konesera, a nie urzędnika 😦

    • Ano właśnie. Dlatego napisałam nie o stroju żuławskim a o tzw. „stroju żuławskim”. Mam wrażenie, że Żuławy na siłę próbuje się przyrównać do innych regionów, za bardzo się koncentrując na wzorcach, które tutaj się nie sprawdzają. Żuławy są inne i to jest właśnie ich wartość.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s