Wycieczka z uczniami z Szymankowa – 31.05.14

IMG_8532Kilka miesięcy temu, do jeszcze powstającego Stowarzyszenia „Kochamy Żuławy”, zgłosiła się Anna Kluk. Poprosiła o pomoc w zorganizowaniu wycieczki po Żuławach. Jednakże Ani nie zależało na indywidualnym zwiedzaniu. Tutaj w centrum uwagi mieli znaleźć się podopieczni Ani – uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Edyty Czoskówny w Szymankowie.

Anna Kluk, nauczycielka matematyki, postawiła sobie za punkt honoru, by pomóc uczniom zrozumieć region w którym żyją, a Stowarzyszenie „Kochamy Żuławy” chętnie zaangażowało się w ten plan. Oczywiście, największe zasługi i słowa uznania należą się Pani Katarzynie Czaykowskiej, niesamowitej przewodniczce i członkini SKŻ. Trudne zadanie czekało Panią Kasię, jednak poradziła sobie z nim perfekcyjnie. Gdy tylko zaczęła snuć żuławskie opowieści, młodzi uczestnicy słuchali jej jak zaczarowani.

IMG_8508Zaczęliśmy od wsi Boręty, gdzie pod kościołem porozmawialiśmy o Żuławach – to było wprowadzenie do naszej wycieczki.
Kolejnym punktem było Palczewo i tutejszy kościółek oraz najbardziej znany, najlepiej prezentujący się na zdjęciach żuławski wiatrak.

Z Palczewa pojechaliśmy przez Lubieszewo (krótki przystanek) do Jeziernika, gdzie szukaliśmy tajemniczych dziur w cegłach tamtejszego kościoła. Znaleźliśmy też gmerki oraz odcisk psiej łapy. Z daleka niepozorne cegły bardzo zaciekawiły młodych odkrywców – tak intensywnej inwentaryzacji cegieł to ten kościół chyba dawno nie widział ;).

Ledwo wsiedliśmy do naszego rozśpiewanego autokaru, a już wysiedliśmy w pobliskim Stawcu. Tutaj zwiedzaliśmy cmentarz mennonicki – najpiękniejszy lub jeden z najpiękniejszych na całych Żuławach. Sztuka nagrobna także zaciekawiła uczniów z Szymankowa – chętnie oglądali mennonickie stele i fotografowali je wyjątkowo intensywnie.

IMG_8586Ze Stawca udaliśmy się do Nowego Dworu Gdańskiego, gdzie młodzi turyści zwiedzili Żuławski Park Historyczny. W Marynowach zatrzymaliśmy się pod domem podcieniowym (wizytówka Żuław) oraz odwiedziliśmy marynowskiego „konia który gryzie” – faktycznie, próbował ;). W Nowym Stawie schowaliśmy się w Kolegiacie Żuławskiej, gdzie w przyjemnym chłodzie rozwiązaliśmy kolejną zagadkę: tajemniczych dziur w sklepieniu kościoła.

Więcej o wycieczce przeczytacie na stronie Stowarzyszenia „Kochamy Żuławy” – kliknij tutaj

Wycieczka alternatywnie

W trakcie wycieczki zdarzyło się uchwycić kilka ujęć z „alternatywnego zwiedzania”. Czyli przy okazji, zaglądając troszkę dalej niż inni lub dostrzegając coś na pierwszy rzut oka niedostrzegalnego.

Ruiny w Borętach

Widoczki: Boręty, Palczewo oraz Nowy Dwór Gdański

Inne, najciekawsze 😉

Najedź myszką na wybrane zdjęcie i daj się zaskoczyć dwóm opisom 😉

ZOBACZ TAKŻE

IMG_6131Sentymentalne poszukiwania z mennonitami – wywiad: Katarzyna Czaykowska
Zapewne nie raz słyszeliście o mennonitach na Żuławach. Zapewne też nie raz historia tych owianych tajemnicą ludzi, rozpaliła Waszą wyobraźnię. Większość z nas tylko podziwia ocalone dziedzictwo tych przybyszów z Niderlandów, niektórzy biorą udział w ich corocznym, żuławskim zjeździe, ale są i tacy, którzy z nimi spędzają bardzo wiele czasu. Taką osobą jest Pani Katarzyna Czaykowska, przewodniczka i podróżniczka, która, oprowadzając wielu mennonitów po Żuławach, poznała ich i zaprzyjaźniła się z nimi.
Zapraszam do lektury wywiadu z Panią Katarzyną Czaykowską.