Miasto dzielnego Piekarczyka

DSC_0177~2Elbląg – może nie jest mekką dla turystów (jeszcze), ale ma kilka „smaczków”, które zdecydowanie warto poznać.

Zwiedzanie Elbląga planowałam już od jakiegoś czasu. Byłam tu w 2008 roku, a wiem, że przez te 6 lat miasto bardzo się zmieniło. Interesowała mnie ta nowa odsłona przestrzeni miejskiej. Nie ukrywam jednak, że przede wszystkim miałam upatrzonych kilka atrakcji, bez obejrzenia których nie mogłabym opuścić miasta. Bo skoro Elbląg ma sporo wspólnego z Żuławami…. 🙂

DSC_0178Spacer z przewodnikiem
Przyczynkiem do odwiedzenia Elbląga w tym właśnie terminie był spacer z przewodnikiem organizowany przez PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej. Temat sobotniego spotkania (02.08.14) pasował mi idealnie. Jeśli ktoś nie zna Elbląga, to „Siedem cudów Starego Miasta” jest dobrym wstępem.

Tego dnia, po Elblągu, liczną grupę mieszkańców i turystów oprowadzała Alicja Gronek. Przybyłym gościom zaproponowała subiektywną listę 7 cudów – jej zdaniem najważniejszych.

IMG_95441. Odciski łopat piekarskich w granicie, umieszczone w Bramie Targowej – związane z bohaterską obroną miasta. Chwała Piekarczykowi o wydatnym zadartym nosie. Pomnik bohatera znajduje się zaraz obok Bramy Targowej.
2. Ferdynand Schichau – największy przemysłowiec XIX- wiecznego Elbląga– interesujący budynek fabryczny, znajdujący się zaraz z Bramą Targową
3. Makieta XVII-wiecznego Elbląga w Ratuszu Staromiejskim – imponująca makieta prezentująca Stare Miasto wraz z Wyspą Spichrzów oraz Nowe Miasto
4. Ścieżka Kościelna – jedyne takie miejsce w Polsce!
5. Kolumna na dziedzińcu Muzum Elbląskiego – jedyna pozostałość po zamku krzyżackim w Elblągu
6. Ulica Mennicza – najkrótsza w Elblągu
7. Nagrobek Województwa Elbląskiego

Taki był program zwiedzania. W trakcie zobaczyliśmy również inne, znane miejsca. Wdrapaliśmy się na Bramę Targową, skąd podziwialiśmy panoramy miasta, w szczególności zachwycając się Starym Rynkiem. Następnego dnia po zwiedzaniu, trafiłam na stronie Elblag (na Facebooku -> https://www.facebook.com/elblazanie/)  na zdjęcie prezentujące Stary Rynek w latach 60tych. Do tej pory mam przed oczami to zdjęcie…

Źródło: www.elblazanie.pl

Odwiedziliśmy też wizytówkę miasta: Katedrę św. Mikołaja, której jakże charakterystyczna wieża aktualnie jest w remoncie. Zatrzymaliśmy się pod piękną Kamienicą Królów.
Pod koniec wycieczki zobaczyliśmy replikę chaty z Truso (portu rybackiego z VIII-XI w. n.e.). Eksponaty, wydobyte w trakcie badań archeologicznych, obecnie podróżują po Europie.
W przyszłym roku mają powrócić do elbląskiego muzeum. Jak informuje Alicja Gronek
„Te zbiory „wędrujące” to tylko cześć zbiorów. Większość jest na miejscu. Obecnie  wystawa Truso jest ustawiana na nowo w odremontowanym budynku słodowni i otwarta będzie na przełomie września i października.”

This slideshow requires JavaScript.

„Moje” elbląskie kilka cudów

Jak podsumowała przewodniczka, Alicja Gronek: „Każdy ze spacerujących odkrywać powinien swoje cuda, bo nasze Nowe Stare Miasto jeszcze nie odsłoniło wszystkich cudów”.

Z takim właśnie nastawieniem przyjechałam do Elbląga. Wiedziałam, które miejsca chcę odwiedzić koniecznie.

1. IMG_9587Ścieżka Kościelna – to miejsca zwiedziliśmy w trakcie spaceru. Ścieżka kościelna jest wąskim przejściem, między kamienicami. Nad głowami przechodniów znajdują się malownicze łuki rozporowe, zabezpieczające ściany kamienic przed przekrzywieniem. Co ciekawe, jak poinformowała przewodniczka, tą ścieżką wynoszono ciała ofiar epidemii. I pomimo tej informacji, spacer Ścieżką Kościelną to pozytywne doznanie – uwielbiam takie wąskie, ukryte przejścia. Można lepiej poczuć klimat miasta.
  2. Muzeum Elbląskie – w muzeum znaleźć można eksponaty prezentujące historię miasta i przedmioty życia codziennego. To co mnie interesowało najbardziej to wystawa
    „W żuławskim domu”. Zaprezentowano dwa pomieszczenia wyposażone nie tylko w stare meble, ale i drobne przedmioty.  Uwagę przykuwa przede wszystkim żuławska szafa malowana z XIX w., żuławski zegar ścienny z końca XVIII w. , delfty – płytki ceramiczne dekorujące ściany.
  3. IMG_9592Ukryty kościół mennonitów –to kamienica zaadaptowana w XVI w. na cele domu modlitwy. Z zewnątrz budynek nie zdradzał swego przeznaczenia. Wewnątrz natomiast mieściła się sala zboru, chór, pomieszczenie nad salą zboru – dla słuchaczy, przedpokoje także dla słuchaczy (ze względu na układ kamienicy, w trakcie dużych uroczystości, sala zboru okazywała się za mała).
    Co ciekawe! Stare Miasto zostało mocno zniszczone przez wojnę i kamienice sąsiadujące z „ukrytym kościołem” zniknęły z powierzchni ziemi, jednak ta konkretna kamienica ocalała!
  4. IMG_9594Lampa gazowa z 1914 roku – tej lampy oj naszukaliśmy się, a jakże. Lampa znajduje się teoretycznie blisko Starego Miasta, jednak spacer w takim upale jaki towarzyszył nam tego dnia, zdawał się nie mieć końca. Ale udało się 🙂
  5. DSC_0189~2Piwo marki „EB” – osoby kochające Żuławy zapewne do marki „EB” mają spory sentyment, nawet jeśli nigdy nie próbowały tego piwa. Dalej na nieczynnej nowostawskiej słodowni widnieje znane nam logo.
    Piwo marki „EB”, z tego co wiem, produkowane jest w Elblągu, ale mimo to długo nie było dostępne w tym mieście, czy nawet w kraju.
    Zwiedzając miasto, udało się zakupić wspomniane piwo! Pomyślałam: no proszę, jednak się coś zmieniło  Zapytałam więc Panią ze sklepu o to piwo. Co się dowiedziałam? Pani uświadomiła mnie, że to piwo, owszem, jest produkowane w Elblągu, ale potem jest transportowane do Niemiec, skąd dopiero można je zakupić. Powyższa butelka przebyła długa drogę z Elbląga, do Niemiec i potem znowu do Elbląga…

Inne smaki Starego Miasta i okolic

This slideshow requires JavaScript.