Gmina Gronowo Elbląskie

DSC_1203~2 (Copy) (Copy)Uwielbiam kolekcjonować wspomnienia – a w szczególności takie! Żuławy, grupa pasjonatów regionu i ja! A gdy przebywam w towarzystwie osób czujących podobnie – chwilo trwaj wieczność!

Gminę Gronowo Elbląskie odwiedziłam już kilka razy, ale zawsze były to krótkie, wyrywkowe wizyty. Tym razem jednak cały dzień poświęciłam atrakcjom tej żuławskiej gminy. Wszystko w ramach kwietniowej wycieczki z cyklu „Zwiedzamy Żuławy” – 11.04.2015 r.

Trasa wycieczki przebiegała przez miejscowości: Gronowo Elbląskie, Rozgart, Różany, Jezioro (gmina Markusy), Szopy, Jegłownik, Nowy Dwór Elbląski, Błotnica, Fiszewo i Oleśno. Przewodnikiem był, oczywiście, niezastąpiony Leszek Marcinkowski, którego nasi wycieczkowicze uwielbiają!

Krótko o wycieczce:
Wycieczkę rozpoczął spacer po wsi Rozgart: dwa domy podcieniowe, kościół i dzwonnica mennonicka oraz kilka zabytkowych domów. Hitem była przepompownia parowa w Różanach – czyli unikat nad unikatami! W Jegłowniku odwiedziliśmy kościół górujący nad polami uprawnymi, a w Nowym Dworze Elbląskim starą karczmę. Wycieczka zahaczyła też o Fiszewo, które bliżej poznaliśmy rok wcześniej, a na koniec udała się do Oleśna na wyjątkowy poczęstunek.

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

„Moje” miejsca

1. Różany – droga wiodąca do przepompowni sąsiaduje z kanałem wzdłuż którego rosną wierzby urokliwie odbijające się w lustrze wody. Zaraz obok przepompowni znajduje się wał przeciwpowodziowy, z którego roztacza się widok na sielski krajobraz.

2. Nowy Dwór Elbląski – karczma była od dawna moim małym marzeniem. Bardzo mi zależało by ją zobaczyć na żywo. Pierwszy raz pojechałam tam „po drodze” na pierwszą wycieczkę z Leszkiem. Był to wtedy spacer po Fiszewie (04.2014 r.). Dzięki uprzejmości moich współtowarzyszy zatrzymaliśmy się na chwilę bym mogła nacieszyć oczy. W roku 2015 mogliśmy karczmę zobaczyć z przewodnikiem, Leszkiem Marcinkowskim. I wiecie co? Dalej nie czuję, że się na nią  napatrzyłam ;). Może przy trzecim podejściu uda się wejść do środka, a nie tylko zaglądać przez okna i dziurki do klucza; ).

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

3. Oleśno – Stodolarnia to miejsce jakiego wcześniej nigdzie nie widziałam! Tutaj lokalne (ogromne) wiejskie muzeum, to jednocześnie miejsce spotkań i wydarzeń kulturalnych, obiekt noclegowy, czytelnia a także i coś na kształt restauracji :D. Wchodząc na teren Stodolarni KAŻDY uczestnik na twarzy miał wymalowane ogromne zaskoczenie. Nie obyło się bez okrzyków zachwytu. Spokojnie można nagrywać reakcje gości i zmontować z tego ciekawy materiał filmowy.

Pełna relacja -> http://kochamyzulawy.pl/index.php/nasze-dzialania/zwiedzamy-zulawy/113-gmina-gronowo-elblaskie-relacja

Organizatorzy: Stowarzyszenie „Kochamy Żuławy”, Koło Przewodników i Pilotów Turystycznych im. R. Gierzyńskiego przy PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej, Gmina Gronowo Elbląskie, Biblioteka Publiczna Gminy Gronowo Elbląskie, Stowarzyszenie Mieszkańców Wsi „Oleśno – wieś z pomysłem”

ZOBACZ TAKŻE

Spacer po Fiszewie

IMG_8054Ponad 2 lata temu, w czerwcu 2013 r., odwiedziłam po raz pierwszy Fiszewo – niewielką żuławską wieś w województwie Warmińsko –Mazurskim. Do Fiszewa przyciągnęły mnie wtedy nie tylko interesujące nagrobki znajdujące się na obu starych cmentarzach – największym wabikiem były dla nie ruiny średniowiecznego kościoła. Niestety, ruiny były praktycznie niedostępne: porośnięte wewnątrz krzakami i małymi drzewkami a także pokrzywami i kto wie czym jeszcze. Już wtedy powiedziałam sobie, że koniecznie muszę wrócić do Fiszewa, gdy roślinność nie będzie tak bujnie rozwinięta. I wróciłam, w pewnym sensie zabierając ze sobą 54 inne osoby 🙂.

Na skraju regionu

IMG_5194Żuławy Elbląskie i Żuławy Małe leżą trochę na uboczu, poza głównymi szlakami turystycznymi, a przede wszystkim znajdują się na pograniczu dwóch województw: Pomorskiego i Warmińsko-Mazurskiego (większa część Żuław jest w Pomorskim). Są często pomijane w kontekście Żuław (Żuławy to nie tylko powiat Nowodworski!) i województwa Warmińsko-Mazurskiego (spójrzcie chociażby na nazwę województwa).  My też nigdy wcześniej tam nie byliśmy, ale w końcu nasza ekipa mogła przekonać się o urokach tego miejsca. Uwierzcie, warto!

Festiwal Sera – mennonickie reminiscencje

IMG_5365W niedzielę, 9 czerwca 2013 r. , w Jegłowniku, koło Elbląga, odbyło się „Żuławskie Święto Sera”(pod hasłem „Mennonickie reminiscencje”).
O Jegłownik, mennonitów, ser i jego święto zapytałam współorganizatora festiwalu, ks. Andrzeja Kilanowskiego, proboszcza parafii w Jegłowniku.